Mjanmarsko – Koľko stojí mesačné cestovanie?

Koncom februára a takmer celý marec 2017 som na 28 dní navštívil Mjanmarsko, kedysi známe pod názvom Barma. Veľa som o tejto krajine nevedel ale z čítania viacerých cestovateľských blogov som mal celkom vysoké očakávania, pretože väčšina cestovateľov opisovala túto menej známu krajinu ako najväčšie prekvapenie juhovýchodnej Ázie. A po štyroch týždňoch, ktoré som tam strávil, môžem jedine súhlasiť, táto úžasná krajina ma rozhodne nesklamala. Dôvody, prečo sa mi Mjanmarsko tak veľmi páčilo sa dozviete v ďalšom článku aj s kopou fotografií. Ale poďme rovno na ten rozpočet, pretože väčšina z vás číta tieto riadky práve kvôli tomu 🙂

Najskôr treba asi povedať, že moja finálna kalkulácia zahŕňa taký ten dnes už moderný cestovateľský štýl, čiže s batohom na chrbte a snažiť sa ušetriť čo najviac. Na druhú stranu, keďže som nebol obmedzený žiadnym finančným limitom (ale nemyslím to tak, že mám nekonečný rozpočet, ale skôr tak, že som si nestanovil žiadnu presnú sumu, ktorú za každú cenu nemôžem prekročiť), tak niekedy som si proste priplatil aj za väčšie pohodlie, či už v rámci nocovania alebo prepravy či jedla. Poviem teda rovno na začiatok, že 28 dní v Mjanmarsku ma vyšlo na 965€ plus letenka. Viem si predstaviť, že v niektorých prípadoch by sa moje výdavky ešte dali znížiť, takže sa môžete dostať aj na sumu o nejakých 100-200€ menšiu, tí dobrodružnejšie či skromnejšie založení cestovatelia by to mohli stlačiť kľudne ešte nižšie. Ale ak ste zvyknutí na pohodlné cestovanie cez agentúry, spanie v hoteloch a každodenné popíjanie v baroch, či váľanie sa na pláži, tento rozpočet určite nebude pre vás.

Poďme sa teda pozrieť, kde všade som tie € respektíve mjanmarské kyaty minul. Každý deň som si robil celkom podrobné záznamy a vždy, keď som niečo zaplatil, tak som si to poznačil do poznámok v mobile. Keď som prišiel domov, hodil som to všetko do Excelu a spravil som si celkom vymakanú tabuľku, ktorá mi všetko pekne vypočítala a zistil som tak, koľko peňazí som minul na stravu, koľko na dopravu a podobne. Mňa štatistiky veľmi bavia, takže do budúcna už som tabuľku upravil aby bola ešte podrobnejšia a z ďalšieho výletu, tak budem mať ešte viac zaujímavé dáta ako teraz. Teraz to zoberiem trochu viac všeobecnejšie a celkový rozpočet si rozdelím do tých najzákladnejších kategórií (strava, ubytovanie, transport, výlety, osobné a suveníry), aby ste si vedeli sami predstaviť koľko približne takéto mesačné cestovanie po Mjanmarsku koštuje 🙂

Tou najobjemnejšou kategóriou bolo ubytovanie, ktoré ma na 28 dní vyšlo 375€, čo je nejakých 13€ za jednu noc. Je to trochu viac, pretože 3 noci som strávil aj v menšom rezorte na pláži Ngapali, kde ma jedna noc vyšla na 41€. Ak by som toto plážové ubytovanie nebral do úvahy, dostanem sa na sumu, ktorá už reálnejšie ukazuje, koľko také backpackerské nocovanie v Mjanmarsku stojí. Vyjde to približne 10€ za jednu noc, čo je v domácej mene 14000 kyatov. Približne polovica hostelov či guest house-ov ponúkala v tejto cene aj raňajky. Naopak najlacnejšie ubytovanie som našiel za 7000 kyatov, čo je 5€ ale cena zodpovedala kvalite. Okrem mňa som mal v posteli aj ploštice 😀 Bolo to konkrétne v meste Hpa-An, kde odporúčam si ubytko rezervovať dopredu cez booking.com alebo cez Agoda, pretože potom sa vám môže stať to čo mne, že väčšina normálnych ubytovaní bola obsadená a tak som skončil tam kde som skončil 😀 Ak sa vám nepodarí nájsť si tam ubytko cez spomínané weby, tak odporúčam pozrieť ešte do aplikácie maps.me. Je tam totiž niekoľko guest house-ov, ktoré na webe nenájdete ale v mape zaznačené sú, takže sa tam môžete ísť pozrieť osobne až na mieste. Mapa funguje offline, hlavne si nezabudnite stiahnuť do telefónu všetky oblasti, v ktorých sa budete počas cestovania pohybovať. Je to skvelý pomocník 🙂

Osobne môžem v Mjanmarsku doporučiť napríklad tieto ubytovania:

• MawlamyineCinderella Hotel izba pre backpackerov stála 15$ bez raňajok; aktuálne ju ponúkajú na booking.com za 11€.
  • Nyaung ShweManaw Thukha Hotel – izba pre backpackerov stála 10$ s raňajkami; možnosť požičať si bicykel zadarmo a previezť sa napríklad k neďalekej vinici na ochutnávku vín.
  • BaganOstello Bello Hostel – izba pre backpackerov stála 21€ s raňajkami; dvakrát denne podávajú zadarmo špagety a je to asi najvychytenejší hostel v Bagane; možnosť absolvovať skvelú free tour po Baganských chrámoch – dýško pre sprievodcu síce nie je povinné ale väčšina ľudí mu na konci niečo dá. Nás zobral po ceste napríklad aj do budhistickej školy, kde sme učili decká angličtinu.
  • Kalaw Golden Kalaw Inn – izba pre backpackerov stála 8,8€ s raňajkami; kúsok odtiaľ sa nachádza bývalá reštaurácia Uncle Sam, kde teraz majú populárnu trekovú agentúru, ktorú tiež odporúčam.

Ďalšou kategóriou je doprava, ktorá ma vyšla na 221€. Väčšinou som cestoval autobusmi, vlakom som išiel iba raz a jeden krát som letel aj lietadlom. Preto je aj tá celková suma za dopravu taká vysoká. Na pláž Ngapali som letel z Yangonu miestnou aerolinkou za 90$. Bol som v tom momente už viac ako mesiac na cestách a naozaj sa mi nechcelo sedieť 11 hodín v autobuse, tak som skúsil lietadlo. Tá suma na tak krátku vzdialenosť je dosť vysoká a pôvodne bola ešte vyššia. Keď som letenky hľadal na internete, našiel som viacero aerolinek lietajúcich na danej trase a ceny začínali od 110-120$ za jednosmerný let. Tak som išiel rovno na letisko a spýtal som sa, či mi nemôžu dať nejakú zľavu a tak sme sa dostali na spomínaných 90$ a za dve hodinky som letel. Keď už sme pri dolároch, tak nezabudnite si zo sebou zobrať nové nepokrčené bankovky v top stave, pretože staré a ošúchané vám vo väčšine prípadov nebudú chcieť zameniť. Inak som peniaze vyberal najmä z bankomatov a platil všade mjanmarskými kyatmi. Akurát sa pripravte na to, že ak vyberiete napríklad 200€, tak to bude pekná kopa peňazí a s problémami ich narvete všetky do peňaženky 😀

V cene za dopravu sú ešte zarátané aj jazdy taxíkom, najmä v Yangone, kde napríklad 15 km cesta z letiska do centra stojí 7000MMK (4,8€), ďalej plavba loďou, jazda na konskom povoze, prevozy cez rieku a pár krát som si požičal aj skúter. V Hpa-An stálo požičanie skútra na celý deň 6000MMK (4,1€) plus 2000MMK (1,4€) benzín (v pohode vám ale na celý deň bude stačiť ak si natankujete za tisícku). V hlavnom meste Naypyitaw ma stálo požičanie skútra na 4 hodiny 16000MMK ! (10,5€) plus 2000MMK (1,4€) benzín. V Bagane stálo požičanie elektrického skútra na celý deň 7000MMK (4,8€) vrátane opratia bielizne 🙂 Treba si ale dávať pozor na dojazd, aby ste neostali stáť niekde mimo mesta s vybitou baterkou! Ostatné ceny na trasách, ktoré som absolvoval ja boli nasledovné:

• Yangon -> Hpa-An (290km) 8000MMK (5,5€), autobus
  • Bagan -> Mandalay (200km) 9000MMK (6,2€), autobus
  • Mandalay -> Pyin Oo Lwin (65km) 1200MMK (0,8€), vlak
  • Pyin Oo Lwin -> Mandalay (65km) 4000MMK (2,8€), zdieľaný taxík

Poslednou veľkou kategóriou bola strava. Jedával som väčšinou 2 krát za deň, najskôr raňajky v hosteli ak boli v cene a potom som chodil na obed a/alebo večeru do reštaurácii či niekde v pouličných stánkoch. Medzitým som jedol len nejaké drobnosti alebo sladkosti, ktoré mám veľmi rád 🙂 A pil som veľa vody, ktorú som všade kupoval balenú. Voda stála ako kde, od 250 do 500 kyatov za fľašu. Najlacnejšie jedlo sa dalo kúpiť za 2500 kyatov (1,7€) a najviac som zaplatil za večeru 17600 kyatov (12€) za polievku, druhé, dezert a pivo. Alebo napríklad v Yangone som zaplatil za burger a 3 pivá 11000 kyatov (7,5€). Zvyčajne, ak vôbec, si počas cestovania dám len jedno pivo ale vtedy si ku mne prisadli ďalší cestovatelia, dve švédky a nemec, tak sme potom chvíľu posedeli 🙂 Pivo majú inak v Mjanmarsku celkom dobré a stálo ako kde… okolo 1500 – 2500MMK (1 – 1,7€) za fľašu. Ale ako vravím, až tak veľa som ho nevypil, takže možno sa dá nájsť aj lacnejšie.

Celkovo ma teda vyšla strava a všetky tekutiny 168€ ale iba za 24 dní, pretože zvyšné štyri dni sa mi záhadne vymazali z poznámok. Vychádza to približne 7€ za deň.

Ďalšie tri kategórie – výlety, suveníry a veci osobnej potreby, tvorili zvyšných 20% celkového rozpočtu. Do kategórie výletov som počítal všetky vstupné do chrámov, organizované výlety a exkurzie a iné voľnočasové aktivity. Bol som si napríklad zahrať golf (9 jamiek) za 54000MMK (37€), absolvoval som dvojdňový trek so sprievodcom Kalaw – Inle za 35000MMK (24€) alebo celodenný výlet so sprievodcom po ostrove Bilu za 18000MMK (12,3€). Oba spomenuté výlety určite odporúčam, stálo to za to a viac sa o nich dočítate v ďalšom článku 🙂 Celkovo ma teda všetky výlety vyšli na 120€. Do kategórie vecí osobnej potreby som počítal napríklad víza, ktoré stáli 50$ (47€), sprepitné a drobné dary chudobným či kúpu SIM karty. Tá ma vyšla na 1500MMK (1€) plus 5000MMK (3,4€) za 3,5GB mobilných dát. Ku koncu som si musel dobiť ešte ďalších 800MB za 1000MMK (0,7€). Celkovo boli tieto osobné výdavky za 71€. A nakoniec kategória suvenírov, kde som započítal zopár pohľadníc (ktoré mimochodom ešte stále nedorazili), magnetky a malé darčeky pre rodinu. Celkovo všetko za 10€.

Tak, a to je všetko. Niekomu sa to možno bude zdať veľa ale ako ste si mohli prečítať, v niektorých situáciách som proste nešetril, pretože som si chcel danú chvíľu naozaj užiť. A to odporúčam aj vám. Necestujete predsa cez pol sveta, aby ste sa napríklad pri vstupe do vysnívaného chrámu, parku či inej atrakcie otočili a pozerali sa spoza plota, pretože je tam vstupné 10€, tak ako som to nedávno čítal v jednom blogu… Ste tam pravdepodobne len jediný krát v živote, tak tých pár € naviac obetujte 😉 Ak by ste predsa len chceli niekde ušetriť, tak skúste napríklad niečo z nasledovných odporúčaní:

• Cestujte nočnými autobusmi a ak sa dá tak vlakmi, ktoré sú ešte lacnejšie a ušetríte tak za ubytovanie;
  • Nepite alkohol prípadne iné nápoje pri obede/večeri (jeden nápoj môže stáť kľudne skoro tak isto ako jedno jedlo) ale kúpte si ich potom v potravinách;
  • Zdieľajte náklady na exkurzie či dopravu s inými cestovateľmi, napríklad sa skúste dohodnúť s niekým ráno pri raňajkách v hosteli;
  • Nedajte sa nalákať miestnymi predajcami na kúpu vecí, ktoré nechcete alebo nepotrebujete – takýto výmysleníci sa nachádzajú všade na svete, niekde ich je viac, ako napríklad v Indii, niekde ich je menej ale každopádne treba byť obozretný a nezlomný! Niekedy sú ich fígle ale naozaj premyslené a tiež sa mi stalo, že som pár krát určite niečo priplatil alebo som dokonca kúpil niečo čo som vtedy vôbec nepotreboval (ako napríklad oblek v Indii 😀 ) ale keď už sa niekto tak veľmi snaží, aby na vás trochu zarobil, tak možno si to aj zaslúži 😀

Nakoniec ešte prikladám veľkú fotogalériu, v ktorej nájdete kopec ďalších užitočných informácii, najmä ohľadom cien autobusov, ako vyzerala strava a ubytovanie a iné 🙂 Prečítajte si aj popisy pod jednotlivými fotkami, kde nájdete taktiež zaujímavé informácie.

Dúfam, že vám tento článok aspoň v niečom pomôže a že ste v ňom našli aspoň zopár užitočných informácii. Ak máte nejaké otázky, neváhajte sa ma spýtať buď dole v komentároch alebo mi napíšte na e-mailovú adresu roman (zavináč) zapiskycestovatela (bodka) sk 🙂